• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

pluimveeactueel.bePluimveebedrijf pluimvee nieuws

  • Nieuws
  • Diergezondheid
  • Huisvesting pluimvee
  • Marktprijzen
  • Mest
  • Pluimveetak
  • Wet en regelgeving
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • MSD Animal Health
    • Trouw Nutrition
  • icon

Nieuw gevoel van trots binnen pluimveesector

Bedrijfsnieuws 26 juli 2021

Nieuw gevoel van trots

“Laat niet over je heen lopen, maar geef nu tegengas.” Het is de oproep van onderzoeker Klaas Dijkstra naar aanleiding van de uitkomsten van zijn opinieonderzoek naar de mening van de Nederlandse bevolking over de pluimveesector. “Elke bestuurder en belangenbehartiger moet dit onderzoek uit de tas halen om de kritiek op de sector te pareren. De boerenstand moet zich bewust zijn dat er een grote waardering is in de samenleving.”

Dijkstra merkt dat veel pluimveehouders murw geslagen zijn door alle kritiek, die er op de sector is. Ondernemers worden mismoedig en dat is volgens hem onterecht. “Partijen als Wakker Dier, Animal Rights en de Dierenbescherming voeren een continue een lastercampagne tegen de sector. Dat doen ze al tien jaar. Kijk maar naar de ‘Plofkip’.

Campagnes

Complete marketingafdelingen zijn continu bezig om dergelijke campagnes te bedenken en op te zetten. Als je ziet hoeveel marketingbudget hier naar toe gaat, dan krijg je het gewoon koud. Vertalen we het naar de publieke opinie, dan blijkt meer dan zeventig procent veel positiever te zijn. De pluimveehouderij wordt al tien jaar keihard bij de staart gepakt. Nu is het tijd om terug te tikken. In goed fatsoen natuurlijk, maar we moeten niet over ons heen laten lopen”, vindt Dijkstra, “Ik ben misschien een vechtjas, maar we moeten laten zien dat de samenleving ons waardeert. Dat vertaalt zich dan vanzelf door naar de politiek en de pers.” 

Opinieonderzoek pluimveesector

Een brede coalitie uit de pluimveesector heeft het onderzoek mogelijk gemaakt. Het gaat om LTO-NOP, Nepluvi, Nevedi, NVP, Stichting blij met een ei, NVPSB en Farmers Friendly. Volgens Dijkstra waren de partijen verrast over de uitkomst. “Nederland blijkt veel positiever over de pluimveesector te zijn dan gedacht.” Zo komt uit het onderzoek naar voren dat 73 procent van de ondervraagden vindt dat kippenvlees ook in de toekomst in het voedselmenu hoort. 81 procent vindt dat van eieren. 81 procent stelt dat er een plek moet blijven voor de kippenboer in onze samenleving en 73 procent dat er boeren een betere prijs voor hun producten moeten krijgen. 63 procent is bovendien voorstander van een sterke pluimveehouderij, terwijl 69 procent een voorkeur heeft voor eieren en kippenvlees van Nederlandse bodem. 

Kwantitatieve online onderzoek

Voor dit kwantitatieve online onderzoek is een doorsnee van de Nederlandse bevolking benaderd om een juiste balans te krijgen ten aanzien van leeftijd, opleiding en geslacht. Er is een minimale leeftijd gehanteerd van achttien jaar. Om representatieve uitkomsten te communiceren was een respons van minimaal tweeduizend volledig ingevulde enquêteformulieren nodig. Uiteindelijk kwam de teller op 2117. 

Maatschappelijke weerstand

Dijkstra heeft vergelijkbare onderzoeken uitgevoerd voor de jagersvereniging en de paardensector. “Ook daar bleek dat, ondanks het onheus bejegenen en het gevoel van maatschappelijke weerstand, een meerderheid van de Nederlandse bevolking de sectoren steunt. Uiteindelijk heeft een vergelijkbaar opinieonderzoek over de jacht er zelfs voor gezorgd dat politieke partijen van voorstanders van een verbod, tegen een dergelijk wetsvoorstel hebben gestemd. Mijn ervaring is dat door framing onterecht het beeld ontstaat dat de maatschappij er tegen is. Politiek en pers volgt dat, terwijl de publieke opinie een stuk positiever is. Bepaalt tien procent het sentiment, terwijl zeventig procent er anders over denkt?”. 

Opinieonderzoek; ‘nieuwe trots’ voor de sector

Het opinieonderzoek is wat Dijkstra betreft de aftrap voor gevoel van ‘nieuwe trots’ voor de sector. “Want onze pluimveehouderij is de beste op de wereld als het gaat om klimaat, dierenwelzijn enzovoort. Dus moeten we niet met rug naar de samenleving staan. Nederland staat achter ons. We moeten ons omdraaien en vol trots vertellen over de goede dingen, die we aan het doen zijn.” 

Kijk voor het complete onderzoek op https://depluimveesectormagerzijnenblijven.nl/

Tekst en beeld: Martin de Vries

Je hebt zojuist een artikel gelezen uit de Pluimveekrant. De krant gratis thuis op de mat?

Abonnement vakbladen

    Het gaat hierboven om een jaarabonnement. Hierbij geldt een opzegtermijn van 1 maand.
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Landbouwjaarprijzen in 2022 – eerste schattingen
26 jan

Eerste schatting van de landbouwjaarprijzen in 2022

25 jan

10 tips: in de startblokken voor een goede finish

Genetische selectie kan infectieziekten uitroeien
25 jan

Genetische selectie kan infectieziekten uitroeien

et nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid 2023-2027
25 jan

Kom meer te weten over het nieuwe GLB 2023-2027

vogelgriep H5
25 jan

Uitbraak hoogpathogene vogelgriep op leghennenbedrijf in Wervik

Toon meer

Meer lezen over: bedrijfsnieuws

Basisbetaling

Bijkomende uitbetalingen van de basisbetaling op 21 december

Agrovoedingsketen

Minister Brouns steunt elf projecten voor Vlaamse agrovoedingsketen

Kleine windmolen

Interesse in kleine windmolens groeit, wanneer kan dit uit?

Meer lezen over:

Maak uw keuze:

Diergezondheid

Huisvesting pluimveehouderij

Kies pluimveetak

Marktprijzen

Mest

Wet en regelgeving

Toon meer

Footer

Vakpartners

  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer |

  • Nieuws
  • Diergezondheid
  • Huisvesting pluimvee
  • Mest
  • Marktprijzen
  • Pluimveetak
  • Wet en regelgeving
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • MSD Animal Health
    • Trouw Nutrition
Pluimveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Opslaan en accepteren