• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

pluimveeactueel.bePluimveebedrijf pluimvee nieuws

  • Nieuws
  • Diergezondheid
  • Huisvesting pluimvee
  • Marktprijzen
  • Mest
  • Pluimveetak
  • Wet en regelgeving
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • MSD Animal Health
    • Trouw Nutrition
  • icon

Mystery shoppers bezoeken hoevewinkels en klappen uit de biecht

Bedrijfsnieuws 14 november 2022

Mystery shoppers

Korte keten zit in de lift, en dat biedt veel perspectieven en kansen. Tegelijk zorgt het voor heel wat uitdagingen. Denk aan de opkomende concurrentie binnen en buiten de korte keten.

In het project Empowering Farmers begeleiden Hogeschool VIVES en onderzoeks- en adviescentrum Inagro verschillende korteketenproducenten om de uitdagingen in hun klantenbeleving te identificeren en stapsgewijs aan te pakken. Zo zijn ze beter bestand tegen de opkomende concurrentie voor en binnen de korte keten. Tijdens tafelgesprekken op 20 oktober klapten mystery shoppers van hoeve- en streekwinkels uit de biecht.

Empowering Farmers

Empowering Farmers, het project waarin VIVES en Inagro 40 korteketenproducenten begeleiden, bouwt verder op het project Farmer Business+. Daarin gaven de projectpartners producenten inzicht in de behoeften en wensen van de consument in een niet-stedelijke omgeving. Het traject leerde VIVES en Inagro dat kennis en oplossingen aanbieden niet per definitie aanzet tot actie. Vaak leidt het hoogstens tot goede voornemens.

“De pilootbedrijven die deelnamen aan Farmer Business+ overtuigden ons dat ze dankbaar zijn dat we acties formuleren vanuit hun eigen sterktes en competenties. Empowering Farmers speelt daarop in, en kiest daarbij voor opschaling en een krachtigere benadering. Zo zorgen wij ervoor dat korteketenproducenten groeien in hun ondernemerschap, wat hen sterker maakt als ondernemers naar de toekomst toe”, vertelt Lies Kestelyn, onderzoeker aan VIVES. Zo moet het traject resulteren in duurzame realisaties, gedragen door strategische ondernemers.

Customer journey als basis

Concreet gaan VIVES en Inagro na hoe ze de beleving van de klant in de winkel kunnen optimaliseren. Daarvoor baseren ze zich op de customer journey of klantenreis. “Van informatie opzoeken vóór het winkelbezoek over het assortiment en de winkelinrichting tot de betaalwijze en het afscheid, in alle rechtstreekse en onrechtstreekse contactmomenten vormt de klant zich bewust of onbewust een beeld over de winkel. Die ervaring begrijpen en verbeteren leidt tot een gunstigere concurrentiepositie”, stelt Katrien Grauwet, adviseur korte keten bij Inagro.

Via een analyse van de customer journey maken de projectpartners een SWOT-analyse op van de deelnemende hoeve- of streekwinkel. Daarnaast engageren ze mystery shoppers die hun ervaringen in iedere stap van de customer journey bewust beleven. “Afhankelijk van kansen en noden starten we een vervolgtraject dat inzet op procesbegeleiding via individuele coaching en kennisopbouw via lerende netwerken.”

Mystery shoppers en producenten samen rond de tafel

VIVES en Inagro stuurden intussen 40 mystery shoppers op pad naar een groep van korteketenverkooppunten. Iedere winkel krijgt de verslagen anoniem toegestuurd. Om het debat open te trekken, organiseerden de projectpartners op 20 oktober een gespreksavond. Producenten kregen een unieke gelegenheid om uit de eerste hand te horen wat klanten als positief of negatief ervaren. Samen met hen gingen ze op zoek naar oplossingen voor hindernissen die zij ervaren voor, tijdens en na de aankoop.

Om de tafelgesprekken te stroomlijnen, bedachten VIVES en Inagro zeven stellingen, één voor iedere tafel. Geanonimiseerde quotes van mystery shoppers op de tafel inspireerden de gesprekspartners. “De aanpak met de stellingen en de quotes was heel vernieuwend. De quotes hielden het gesprek aan tafel op gang”, getuigde een deelnemende producent enthousiast. “Ik sta versteld van de creativiteit van collega-producenten. Ik leerde dat ik ook wat meer mag durven in mijn communicatie en promotie”, vertelde een andere producent. “Het is goed dat VIVES en Inagro hoeve- én streekproducenten samengebracht heeft. Streekproducenten kunnen mij als hoeveproducent op een andere manier inspireren”, zei een andere deelnemer over de avond.

Begeleidingstraject

Korteketenproducenten die ook willen groeien als ondernemer, kunnen zich best haasten. Er zijn nog vijf vrije plaatsen in het begeleidingstraject. Zich kandidaat stellen kan via de website van VIVES. Alle concrete tips voor korteketenproducenten zijn samengebracht in de korteketentoolbox op de website van Inagro.

Bron en beeld: Inagro

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
“Alleen met inzicht kun je effectief bijsturen op darmgezondheid”
30 jan

“Alleen met inzicht kun je effectief bijsturen op darmgezondheid”

Landbouwjaarprijzen in 2022 – eerste schattingen
26 jan

Eerste schatting van de landbouwjaarprijzen in 2022

25 jan

10 tips: in de startblokken voor een goede finish

Genetische selectie kan infectieziekten uitroeien
25 jan

Genetische selectie kan infectieziekten uitroeien

et nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid 2023-2027
25 jan

Kom meer te weten over het nieuwe GLB 2023-2027

Toon meer

Meer lezen over: bedrijfsnieuws

Basisbetaling

Bijkomende uitbetalingen van de basisbetaling op 21 december

Agrovoedingsketen

Minister Brouns steunt elf projecten voor Vlaamse agrovoedingsketen

Kleine windmolen

Interesse in kleine windmolens groeit, wanneer kan dit uit?

Meer lezen over:

Maak uw keuze:

Diergezondheid

Huisvesting pluimveehouderij

Kies pluimveetak

Marktprijzen

Mest

Wet en regelgeving

Toon meer

Footer

Vakpartners

  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer |

  • Nieuws
  • Diergezondheid
  • Huisvesting pluimvee
  • Mest
  • Marktprijzen
  • Pluimveetak
  • Wet en regelgeving
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • MSD Animal Health
    • Trouw Nutrition
Pluimveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Opslaan en accepteren