• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

pluimveeactueel.bePluimveebedrijf pluimvee nieuws

  • Nieuws
  • Diergezondheid
  • Huisvesting pluimvee
  • Marktprijzen
  • Mest
  • Pluimveetak
  • Wet en regelgeving
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • MSD Animal Health
    • Trouw Nutrition
  • icon

Russische prijsstunter brengt Oekraïense kip mee naar België

Slachtkippenprijs Vleeskuikenprijs Vleeskuikens 3 juni 2021

Russische prijsstunter brengt Oekraïense kip mee naar België

De prijsstunter prijsstunter Mere heeft zijn komst naar België aangekondigd en wil Aldi en Lidl het vuur aan de schenen leggen. Experts waarschuwen voor de gevaren van een prijzenoorlog die tot bij de boer gevoeld kan worden. Ook zou de Russische prijsvechter Oost-Europese producten aan de man willen brengen wat indruist tegen de duurzaamheidstrend die de laatste tijd opgang maakt. Experts reageren:  “Duurzaamheid is een luxegoed.”

Tien nieuwe vestigingen

Vorige maand kondigde de Russische prijsstunter Mere op zijn website aan de plannen aan om dit jaar nog tien vestigingen te openen in België. Het feit dat de website nog geen Frans- en Nederlandstalige versies heeft. Dit wil zeggen dat de introductie zeker nog niet in een finale fase aanbeland is.

De winkelketen Mere; die deel uitmaakt van de groep Torgservis en een zetel in Siberië heeft, is één van de grootste discountketens van Oost-Europa. In Rusland, Wit-Rusland en Kazachstan is de groep actief onder de merknaam ‘Svetofor’ en heeft volgens Russische bronnen 2.200 filialen. In 2017 breidde de Svetofor-groep haar werkgebied uit naar Oost-Europa en opende winkels in Roemenië, Polen en Litouwen. Sinds 2019 is de keten met de merknaam Mere ook aanwezig in Duitsland met vijf filialen. Tijdens de opening drie jaar geleden stond het publiek rijendik aan te schuiven.

20% goedkoper dan concurrent

De Russische keten wil in ons land de concurrentie aangaan met Lidl en Aldi en pretendeert 20 procent goedkoper te zijn dan de Duitse concurrenten. Deze lage prijs zou gerealiseerd worden met een sobere winkelinrichting, een beperkt assortiment tot 2.000 artikelen die uitgestald staan op houten paletten of in kartonnen dozen. “In onze winkel betalen mensen voor de goederen, niet voor het imago van een merk”, klinkt het op de website.

Lagere lonen in Oost-Europa

Daarnaast laat De Gheest weten ook op prijsgebied te kunnen stunten door gebruik te maken van levensmiddelen van Russische of Oost-Europese komaf. “Dat de prijzen tot 20 procent goedkoper zijn dan in voornoemde warenhuizen is makkelijk te begrijpen. De lonen in het Oostblok liggen er een heel stuk lager. De kip die we aanbieden komt van een boer uit Oekraïne die zijn maïsveld tot het laatste stukje grond benut.”

Door ook producten van Oost-Europese origine aan te bieden druist Mere regelrecht in tegen de maatschappelijk trend van duurzaamheid die de laatste jaren aan populariteit wint en de groeiende behoefte aan producten van lokale origine. “Maar veel consumenten hebben helemaal geen boodschap aan duurzaamheid”, vertelt Stefan Van Rompaey van de gespecialiseerde retailwebsite RetailDetail. “Duurzaamheid is een luxegoed dat veel mensen zich niet kunnen veroorloven.”

De expert ziet wel mogelijkheden voor een nieuwe prijsvechter op de Belgische markt. “Lidl en Aldi schuiven toch op naar het middensegment met het gevolg dat daarachter ruimte vrijkomt.” Daarnaast speelt volgens hem ook nog het economische klimaat in de kaart van de Russen. “Mede door corona hebben veel mensen het financieel ook moeilijk gekregen en daar komt binnenkort misschien nog wel een inflatiegolf overheen.”

Prijzenslag ook voor boeren voelbaar

Luc Ardies, algemeen directeur van BuurtSuper, de sectororganisatie van supermarkten, stelt op zijn beurt vraagtekens bij de haalbaarheid  en vooral de toegevoegde waarde van een nieuwe supermarktketen. “België heeft de grootste supermarktdichtheid in Europa en dan moeten daar moet nog meer supermarkten aan toegevoegd worden? Daarbij hebben al deze supermarktketens goedkopere A-merken.”

De belangenvertegenwoordiger vreest vooral de gevolgen van prijzenoorlog die met een lancering gepaald kan gaan. “Bij een introductie zie je vaak dat men met prijzen gaat stunten om zo marktaandeel te winnen. Het gevolg is dat andere supermarkten volgen en zo een race to the bottom ontstaat waar vooral de kleine KMO-supermarktbedrijven de dupe van worden. Dat zijn vaak franchisenemers die in het beleid van de franchiser mee moeten gaan.“

Mogelijk een storm in een glas water

Deze prijzenslag kan vervolgens in de hele keten voelbaar worden tot aan de boer aan toe. “En dit terwijl er veel gepraat wordt over een betere prijs voor landbouwproducten. Boeren krijgen nu al te weinig betaald voor het werk dat zij leveren en de investeringen die zij erin steken”, vervolgt Ardies die voorstander zegt te zijn van het Franse model. “Daar is in 2019 paal en perk gesteld aan de kortingsacties op groente en fruit. 1+1 gratis acties mogen niet langer toegepast worden op groente en fruit in Frankrijk.”

Volgens Van Rompaey zal het zo’n vaart niet lopen. “Het zou uiteraard kunnen dat Aldi en Lidl zich opgejaagd voelen en verder met hun prijzen gaan stunten; waardoor er een domino-effect kan optreden dat inderdaad tot op het niveau van de boer gevoeld kan worden. Maar ik zie dat nog niet meteen gebeuren. Mere heeft enkele jaren geleden ook met veel bombarie zijn komst aangekondigd in Duitsland. Maar daar zijn tot op heden nog maar vijf filialen geopend.”

Bron: Vilt / Het Nieuwsblad

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
“Alleen met inzicht kun je effectief bijsturen op darmgezondheid”
30 jan

“Alleen met inzicht kun je effectief bijsturen op darmgezondheid”

Landbouwjaarprijzen in 2022 – eerste schattingen
26 jan

Eerste schatting van de landbouwjaarprijzen in 2022

25 jan

10 tips: in de startblokken voor een goede finish

Genetische selectie kan infectieziekten uitroeien
25 jan

Genetische selectie kan infectieziekten uitroeien

et nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid 2023-2027
25 jan

Kom meer te weten over het nieuwe GLB 2023-2027

Toon meer

Meer lezen over: vleeskuikens

“Alleen met inzicht kun je effectief bijsturen op darmgezondheid”

“Alleen met inzicht kun je effectief bijsturen op darmgezondheid”

10 tips: in de startblokken voor een goede finish

Hoe de vaccinatiestrategie op het vleeskuikenbedrijf optimaliseren?

Hoe de vaccinatiestrategie op het vleeskuikenbedrijf optimaliseren?

Meer lezen over:

Maak uw keuze:

Diergezondheid

Huisvesting pluimveehouderij

Kies pluimveetak

Marktprijzen

Mest

Wet en regelgeving

Toon meer

Footer

Vakpartners

  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer |

  • Nieuws
  • Diergezondheid
  • Huisvesting pluimvee
  • Mest
  • Marktprijzen
  • Pluimveetak
  • Wet en regelgeving
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • MSD Animal Health
    • Trouw Nutrition
Pluimveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Opslaan en accepteren