• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

pluimveeactueel.bePluimveebedrijf pluimvee nieuws

  • Nieuws
  • Diergezondheid
  • Huisvesting pluimvee
  • Marktprijzen
  • Mest
  • Pluimveetak
  • Wet en regelgeving
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • MSD Animal Health
    • Trouw Nutrition
  • icon

Onderzoeksbedrijf Laverdonk: kansen voor opfok van haantjes

In ovo Leghennen Vermeerdering 7 oktober 2021

Onderzoeksbedrijf Laverdonk: kansen voor opfok van haantjes

Agrifirm heeft op onderzoeksbedrijf Laverdonk een uniek onderzoek opgezet met de opfok van broederhaantjes. De resultaten zijn veelbelovend. Agrifirm gebruikt de uitkomsten van het onderzoek om, in de toekomst, een voerlijn te introduceren voor de succesvolle opfok van haantjes en bijbehorend (management)advies voor de boer te formuleren.

Het welzijn van leghaantjes staat steeds meer in de belangstelling. De vraag naar alternatieven voor het doden van mannelijke eendagskuikens stijgt en in Duitsland gaat per januari 2022 zelfs een wet in die dit verbiedt. Aangezien Duitsland een belangrijke afzetmarkt voor Nederland is, heeft dit grote gevolgen voor de Nederlandse pluimveehouderij. Alternatieven zijn geslachtsbepaling in het ei of het opfokken van de broederhaantjes.

In-ovo is duur: op zoek naar ander alternatief

In-ovo-sexing, de techniek die het geslacht al in het ei bepaalt, wordt sinds 2017 toegepast en op steeds grotere schaal. Groot voordeel is dat de broedeieren waarin een haantje zit niet verder worden uitgebroed. Het seksen van eieren is echter kostbaar en de toekomst van de wet- en regelgeving rond deze methode is onzeker. Daarom onderzoekt het onderzoeksbedrijf Laverdonk van Agrifirm in Heeswijk-Dinther het andere alternatief; het opfokken van leghanen. Dat schrijft Agrifirm in hun ledenmagazine ‘Better Together‘.

Optimum tussen voerkosten en opbrengst

De onderzoekers startten de unieke proef met als doel een optimum te zoeken tussen voerkosten en de uiteindelijke opbrengst. De leghaan is geen vleeskuiken, maar je wilt de beste groei behalen. Wat is de beste voerstrategie? Kunnen we groei stimuleren met behulp van geconcentreerder voer en kan dat uit gezien de voerkosten? Wat betreft pikkerij en uitval is het opfokken van leghanen een uitdaging. Daarom werd ook het gedrag van de hanen gemonitord. In de proef werd gekozen voor witte hanen omdat vanuit de praktijk blijkt dat het een grotere uitdaging is deze te laten groeien. Laverdonk gebruikte drie voersoorten: een basisvariant (vergelijkbaar met leghennen opfokvoer), een geconcentreerde variant en een tussenvorm.

Eerste resultaten vanuit Laverdonk

De eerste resultaten van de proef zijn bekend. De streefgewichten werden behaald met opvallende verschillen tussen de voerbehandelingen in bepaalde periodes. Verder gaf het hoogst geconcentreerde voer de laagste voeropname. Aan het eind van de opfokperiode werd meer pikkerij gesignaleerd. Om dit te reduceren hebben we afleidingsmateriaal zoals stroblokken ingezet. Uiteindelijk is de uitval tot een minimum beperkt gebleven.

Agrifirm gaat met de kennis die vanuit deze proef voortkomt aan de slag om een optimaal voer voor leghanen te formuleren dat leidt tot het beste rendement voor onze pluimveehouders.

Bron: Agrifirm

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken
31 mrt

Nieuwe Europese wetgeving kan duurzaam boeren aantrekkelijker maken

De Belg houdt van zijn stukje vlees
30 mrt

De Belg houdt van zijn stukje vlees

beheerovereenkomsten
30 mrt

Vlaamse regering keurt invulling VLM-beheerovereenkomsten principieel goed

Energie besparen 2
28 mrt

Energiebesparing? Ook dit zijn mogelijkheden 

Vaccinatietraject vogelgriep gaat door met twee vaccins
24 mrt

Vaccinatietraject vogelgriep gaat door met twee vaccins

Toon meer

Meer lezen over: vermeerdering

Einde aan doden van eendagskuikens in Frankrijk

Einde aan doden van eendagskuikens in Frankrijk

Studievoormiddag: recente ILVO-onderzoeksresultaten pluimvee

Studievoormiddag: recente ILVO-onderzoeksresultaten pluimvee

Bedrijfsopvolging: appeltje-eitje?

Bedrijfsovername: appeltje-eitje?

Meer lezen over:

Maak uw keuze:

Diergezondheid

Huisvesting pluimveehouderij

Kies pluimveetak

Marktprijzen

Mest

Wet en regelgeving

Toon meer

Footer

Vakpartners

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer |

  • Nieuws
  • Diergezondheid
  • Huisvesting pluimvee
  • Mest
  • Marktprijzen
  • Pluimveetak
  • Wet en regelgeving
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Pluimveekrant
    • Uw abonnement op de Pluimveekrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • MSD Animal Health
    • Trouw Nutrition
Pluimveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Opslaan en accepteren