• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

pluimveeactueel.bePluimveebedrijf pluimvee nieuws

  • Nieuws
  • Diergezondheid
  • Huisvesting pluimvee
  • Marktprijzen pluimvee
  • Mest
  • Pluimveetak
  • Wet en regelgeving
  • Overig
    • Abonneren op Pluimveekrant
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • icon

Duurzaamheitje: “Met eigen merk het nodige plusje op eieren halen”

Bedrijfsnieuws Eierprijs Leghennen Vrije uitloop kippen 7 april 2021

Duurzaamheitje: “Met eigen merk het nodige plusje op eieren halen”

Bij een gesloten bedrijfsvoering hoort ook een eigen merk. Met deze boodschap uit de verkiezing van ‘Agrarisch Ondernemer 2017’ is familiebedrijf Bouwhuis Agro uit Witteveen aan de slag gegaan. Daaruit is ‘Duurzaamheitje’ ontstaan. Mirjam Bruinenberg-Bouwhuis weet dat aan de smaak van de eieren duidelijk een verschil zit als alle tarwe, koolzaad en vooral mais aan de leghennen worden gevoerd. “Het bevordert bovendien de gezondheid van dieren, dus uiteindelijk aan alle kanten een beter product.”

Duurzaamheitje

Twee procent van de eieren van de 72.000 scharrel- en vrije uitloopleghennen wordt door Bouwhuis Agro als ‘Duurzaamheitje’ afgezet. Ook toen de horecagelegenheden vanwege corona de deuren moesten sluiten en niets meer afnamen, wisten de eieren van het familiebedrijf hun weg te vinden.

Eieren rechtstreeks bij de boer

“Begin maart raakten de schappen van de supermarkt leeg en plaatsten we een bericht op Facebook. De mensen kunnen immers de eieren ook rechtstreeks bij ons halen”, vertelt Bruinenberg, die samen met haar man Gert-Jan verantwoordelijk is voor de handel binnen het familiebedrijf. Dat bestaat verder uit ouders Johan en Rianne Bouwhuis en broer Erik.

Duurzaamheitje: “Met eigen merk het nodige plusje op eieren halen”
De eieren van Duurzaamheitje

DrentsGoed Streekproducten

Bouwhuis Agro is sinds 2017 aangesloten bij vereniging DrentsGoed Streekproducten, dat als doel het vergroten van de afzet van streekproducten uit Drenthe heeft. “Onze accountmanager kreeg al snel belletjes om via dit kanaal vlot eieren te leveren. Dat liep enorm goed, waardoor we het verlies van de afzet naar de horeca hebben kunnen opvangen.”

Potentiële groei Duurzaamheitje

De overige eieren van Bouwhuis Agro worden rechtstreeks afgezet naar een afnemer in Duitsland. Toch is de wens om het aandeel van Duurzaamheitje in de toekomst te vergroten. Helemaal als de horeca straks weer open kan, al weet Mirjam Bruinenberg dat een groei van een procent zomaar vijf jaar in beslag neemt. “Maar met een eigen merk kunnen we een plusje halen. Dat is ook nodig om dat je ook met de kosten van onder andere het bedrukken van het doosje, het voldoen aan de eisen voor het certificeren van het pakstation en de distributie zit.” De randvoorwaarden zijn in ieder geval aanwezig.

Tekst gaat verder onder het kader

done_all

Waar komt ‘Duurzaamheitje’ vandaan?

De naam ‘Duurzaamheitje’ van Bouwhuis Agro wordt op drie manieren uitgelegd. “Duurzaam met het oog op de kringloop waarin alle akkerbouwgewassen aan het pluimvee wordt gevoerd. Dat is ongeveer de helft van het voer, dat we niet hoeven aan te kopen. Het ‘eitje’ spreekt voor zich. Dit is ons streekproduct dat we leveren aan horeca, catering, bakkers en supermarkten in de omgeving én via ons hokje aan de weg en in de eierautomaat. In Duurzaamheitje zit ook nog het woord ‘heide’ verscholen, met een knipoog richting Drenthe. Dit is een product uit het hart van de provincie, die ons zo lief is”, aldus Mirjam Bruinenberg.

Eierautomaat bij een wasstraat

De eieren worden sinds vorig jaar naast een hokje aan de weg en een automaat bij de schoonouders van Bruinenberg ook op een andere unieke plek aangeboden. “We hebben een eierautomaat bij een wasstraat in Hoogeveen. Volgens mij zijn we daarmee uniek in Nederland. De eigenaar van deze drukbezochte wasstraat kennen wij toevallig en zo is de samenwerking ontstaan. Zo brengen we Duurzaamheitje onder de aandacht van vijftig- tot zestigduizend automobilisten.”

Duurzaamheitje: “Met eigen merk het nodige plusje op eieren halen”
Eierautomaat op bijzondere plek bij wasstraat Wasbeer in Hoogeveen

Lekkerder bij de Boer

Om de mensen naar de huisverkoop in Witteveen en de eierautomaat in Hoogeveen te leiden, is Duurzaamheitje aangesloten bij Lekkerder bij de Boer. “In het toeristenseizoen met mooi weer gaat het uitstekend met de verkoop, maar ook in de winter hopen we dat de mensen lokaal hun producten gaan kopen. In het begin van de lockdown zagen we dat wel, maar het gaat ook niet om een lange rij met auto’s. Met de tool van Lekkerder bij de Boer worden de mensen naar eerlijk voedsel voor een eerlijke prijs genavigeerd. Dat is een meerwaarde.”

Lees hier ook het artikel over Lekkerder bij de Boer

Lekkerder bij de Boer navigeert consumenten naar de boer

Bedrijfsgegevens

  • Bouwhuis Agro (Duurzaamheitje)
  • Witteveen (Dr.)
  • 72.000 leghennen (vrije uitloop en scharrel)
  • Akkerbouw 180 ha

Tekst: Martin de Vries
Beeld: Bouwhuis Agro en Martin de Vries

Dit artikel komt uit onze Pluimveekrant. De Pluimveekrant gratis thuis op de mat?

Abonnement vakbladen

    Het gaat hierboven om een jaarabonnement. Hierbij geldt een opzegtermijn van 1 maand.

Deel dit artikel

Tags
topbericht

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Ideale voersamenstelling jonge kuikens (deel 2)
9 apr

Ideale voersamenstelling jonge kuikens (deel 2)

Vlaams beleid tegen voedselverspilling kan beter
8 apr

Vlaams beleid tegen voedselverspilling kan beter

Klimaat: Hoe kunnen pluimveehouders hierop inspelen?
8 apr

Klimaat: Hoe kunnen pluimveehouders hierop inspelen?

Ideale voersamenstelling jonge kuikens deel 1
8 apr

Ideale voersamenstelling jonge kuikens (deel 1)

Risico besmetting vogelgriep neemt af
7 apr

Risico besmetting vogelgriep neemt af

Toon meer

Meer lezen over: leghennen

Jonge landbouwers willen een toekomst in Vlaanderen

Jonge landbouwers willen een toekomst in Vlaanderen

In Ovo broedt de eerste 150.000 kuikens uit zonder te ruimen

In Ovo broedt de eerste 150.000 kuikens uit zonder te ruimen

Zomertijd voor jouw leghennen... of toch niet?

Zomertijd voor jouw leghennen… of toch niet?

Meer lezen over:

Maak uw keuze:

Diergezondheid

Huisvesting pluimveehouderij

Kies pluimveetak

Marktprijzen

Mest

Wet en regelgeving

Toon meer

Footer

  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief

Copyright © 2021 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer |

  • Nieuws
  • Diergezondheid
  • Huisvesting pluimvee
  • Mest
  • Marktprijzen pluimvee
  • Pluimveetak
  • Wet en regelgeving
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op Pluimveekrant
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
Pluimveebedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media
Opslaan en accepteren